عصب سیاتیک و علائم درد سیایتک

سیاتیک ,درد سیاتیک ,درمان سیاتیک ,عصب سیاتیک ,کمردرد ,درمان کمردرد ,دردکمر ,تشک طبی ,بالش طبی,

درد سیاتیک دردی است که از کمر، به باسن، پشت ران و پشت و یا خارج ساق پا احساس می شود. معمولاً، درد سیاتیک یک طرفه است، اما میتواند دو طرفه نیز باشد. درد می تواند به صورت ناگهانی ایجاد شده یا به تدریج و با گذشت زمان افزایش پیدا کند .اما در موارد خفیف با مرور زمان و مراقبت صحیح بهتر می‌شود. البته در برخی بیماران درد سیاتیک ممکن است به قدری شدید باشد که درمان آن نیازمند جراحی باشد.

عصب سیاتیک

عصب سیاتیک بزرگترین عصب بدن انسان است که این عصب در داخل باسن و در پشت ران درست درخط وسط سیر می‌کند و به زانو می رسد. در پشت زانو به دو شاخه تی بیال و عصب پروانه آل مشترک تقسیم می شود.

علائم سیاتیک

علائم سیاتیک میتواند گه گاهی بروز کند و دردناک باشد یا بسیار شدید و ناتوان کننده باشد. نوع دقیق علائم به این بستگی دارد که کدام عصب نخاعی تحت فشار قرار گرفته است. ممکن است بیش از یک ریشه از این عصب درگیر شده باشد.

برخی از علائم مختص ریشه های عصب سیاتیک است ولی برخی دیگر که بسیار متداول هستند در تمام انواع سیاتیک بروز میکند.

سیاتیک در سمت راست قرار دارد یا سمت چپ؟

در واقع عصب سیاتیک هم در سمت راست بدن و هم در سمت چپ بدن قرار دارد. علت اینکه برخی از افراد در یک قسمت از اندام تحتانی درد احساس می‌کنند این است که فتق دیسک دارند و علائم دیسک کمر در آن‌ها یک طرفه است و گرنه در هر دو سمت بدن عصب سیاتیک از کمر تا پشت ساق پا کشیده شده و می‌تواند موجب ایجاد درد و ناراحتی شود.

علائم متداول سیاتیک

معمولا هربار تنها یک پا درگیر علائم سیاتیک میشود و این علائم از ناحیه کمر یا باسن به ران پا و در ادامه به سمت ساق و کف پا منتشر میشوند. سیاتیک ممکن است باعث بروز درد در جلو، پشت، بخش داخلی و بیرونی ران و ساق پا شود. از علائم متداول سیاتیک میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
درد
درد سیاتیک ممکن است ادامه دار یا متناوب باشد. این درد معمولا به صورت سوزش یا دردی ناگهانی که تیر میکشد تجربه میشود. معمولا شدت درد سیاتیک در پا بیشتر از کمر است. درد در پا بیشتر در ناحیه ساق پا بروز میکند.

تغییرات حسی


ممکن است در پشت ساق پا احساس بی حسی، گزگز یا حس سوزن سوزن داشته باشید.

ضعف


ممکن است در ساق پا یا کف پا احساس ضعف داشته باشید. احساس سنگینی در پای آسیب دیده ممکن موجب دشواری در بلند کردن پا از روی زمین شود.

با تغییر وضعیت بدن ممکن است درد شدت یا تسکین یابد.


قرار دادن بدن در وضعیت های خاصی ممکن است بر شدت درد سیاتیک اثر بگذارد.

علت ابتلا به سیاتیک چیست؟ ۴ دلیل رایج بروز سیاتیک


۱. سیاتیک به علت دیسک‌های بیرون زده
۲. سیاتیک به دلیل تنگی کانال نخاعی
۳. سیاتیک و اسپوندیلولیستیز (Spondylolisthesis)
۴. سندرم (Piriformis) در سیاتیک

حرکات تمرینی و ورزش مناسب سیاتیک

بعضی از ورزش ها برای کاهش درد سیاتیک موثر می‌باشد.

ورزش کشش زانو تا سینه

روی زمین صاف به پشت دراز بکشید. یک بالش کوچک و صاف زیر سر خود قرار دهید. پاها را مستقیم و به اندازه‌ی باسن از هم باز و زانو‌ها را خم کنید.
یک زانو را به‌آرامی خم کنید و به روی قفسه‌ی سینه برسانید. سپس زانو را با دو دست بگیرید و در حالی‌که نفس‌های عمیق می‌کشید ۲۰ الی ۳۰ ثانیه در همین حالت بمانید.
در نهایت با زانو‌ی بعدی و سپس با هر دو زانو همین کار را انجام دهید. این ورزش را سه بار تکرار کنید.

ورزش سیاتیک و دیسک کمر وضعیت سجده (وضعیت بچه)

در وضعیت دو زانو روی زمین بنشینید و تنه را به جلو خم کنید. سپس سر خود را روی زمین بگذارید، دست‌ها را طوری در کنار خود قرار دهید که کف آن‌ها رو به سقف باشد و سعی کنید انگشتان پای خود را بگیرید. چند ثانیه به همین حالت باشید و دوباره به‌حالت نشسته بازگردید.

ورزش سیاتیک گربه و گاو


برای نجات از سیاتیک یکی از ورزش‌های مفید ورزش سیاتیک گربه و گاو است. کافی است در حالت چهار دست و پا روی زمین قرار گیرید. مانند گربه گردن خود را خم کنید و باسن را به سمت زمین نزدیک نمایید. سپس در وضعیت گاو قرار گیرید، سر خود را بالا بیاورید و کمر خود تا جایی که می‌توانید گود کنید.

ورزش سیاتیک با توپ


تمرینات با توپ جیمبال برای افزایش قابلیت تعادلی و بهبود درد‌های عمقی مفاصل مناسب هستند. تمرین با توپ سبب آسان شدن انجام ورزش‌های کششی در افرادی می‌شود که محدودیت‌های حرکتی دارند.
به پشت خوابیده، دست‌ها را به موازات بدن و کف دست‌ها را روی زمین قرار دهید. پاها را در زاویه‌ی ۹۰ درجه از زانو خم کرده و روی توپ قرار دهید.

ورزش سیاتیک پینه دوز


روی زمین نشسته، زانو‌ها را خم کنید و کف پا‌ها را به هم بچسبانید. در همین حال سعی کنید زانو‌ها را به زمین تماس دهید. در حالی‌که کف پا‌ها به هم چسبیده، زانو‌های خود را به بالا و پایین حرکت دهید.

ورزش پل زدن


برای انجام این ورزش کافی است در حالی‌که به پشت روی زمین دراز کشیده‌اید، زانو‌ها را خم کنید. بازو‌ها را در کنار خود قرار دهید و پا‌ها را به اندازه‌ی عرض شانه باز کنید. سپس پاشنه‌ی پا را به زمین فشار داده و باسن را بلند کنید. در این حالت باید بدن شما از زانو تا شانه در یک راستا قرار گیرد. این موقعیت را برای چند ثانیه حفظ کنید و سپس به آرامی باسن را به زمین برسانید. این کار را ۲ تا ۳ بار و هر بار ۱۰ مرتبه تکرار کنید.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟


با اینکه علائم سیاتیک خفیف به مرور زمان بهبود پیدا می‌کند اما اگر در کمر و پا دردی را احساس کردید که با گذشت چند هفته بهبود پیدا نکرد و با نشانه‌های زیر همراه بود باید فوراً به پزشک مراجعه کنید.

دردی که در اثر سانحه اتفاق می‌افتد و کمتر نمی‌شود.
دردی کمر و پا که همراه با دفع غیر ارادی ادرار و مدفوع باشد.
دردی که منجر به بی‌حسی و ضعف در پاها شود و با گذشت زمان شدت آن بیشتر شود.
درد سیاتیک که با تب یا حالت تهوع همراه باشد.

در صورتی که شما نیز دچار درد سیاتیک شده‌اید بهتر است ابتدا به یک پزشک متخصص مراجعه کرده و پس از معاینه بهترین روش را انتخاب و برای درمان با پزشک خود حتما مشورت کنید.


نام و نام‌خانوادگی (اجباری)
متن نظر شما (اجباری)
حاصل جمع

Captcha

با «ثبت نظر» موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در تشک‌طبی‌بالین اعلام می‌کنم.

نظرات کاربران

هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید...