تنگی کانال نخاعی کمری

تشک طبی, تشک طبی سفت ,تشک طبی مموری فوم, تشک دیسک کمر, تشک طبی بدون فنر, خرید تشک طبی ,فروش تشک طبی, تشک مموری فوم ,تشک ارتوپدیک ,کمردرد ,تنگی کانال نخاعی ,درمان کمردرد ,درد کمر,

تنگی ستون فقرات کمری چیست؟


نخاع شما دسته ای از اعصاب است که از طریق تونلی که توسط مهره های شما تشکیل شده است می گذرد. این تونل را کانال نخاعی می نامند. تنگی ستون فقرات کمری به باریک شدن کانال نخاعی در قسمت پایین کمر شما گفته می شود. تنگی می تواند باعث فشار بر روی نخاع یا اعصابی شود که از نخاع به ماهیچه های شما می روند.

تنگی ستون فقرات ممکن است در هر قسمتی از ستون فقرات شما اتفاق بیفتد اما در قسمت پایین کمر شایع‌تر است. این قسمت از ستون فقرات شما ناحیه کمر نامیده می شود. پنج مهره کمری ستون فقرات بالایی شما را به لگن متصل می کند

اگر تنگی ستون فقرات کمری دارید، ممکن است در مسافت‌های پیاده‌روی مشکل داشته باشید یا متوجه شوید که برای کاهش فشار روی کمرتان باید به جلو خم شوید. همچنین ممکن است در پاهای خود درد یا بی حسی داشته باشید. در موارد شدیدتر، ممکن است در کنترل روده و مثانه مشکل داشته باشید. هیچ درمانی برای تنگی ستون فقرات کمری وجود ندارد، اما شما گزینه های درمانی زیادی دارید.

علت تنگی ستون فقرات کمر چیست؟


شایع ترین علت تنگی ستون فقرات، آرتروز است. این سایش تدریجی و پارگی است که در طول زمان برای مفاصل شما اتفاق می افتد. تنگی ستون فقرات شایع است زیرا استئوآرتریت شروع به ایجاد تغییرات در ستون فقرات بیشتر افراد در سن 50 سالگی می کند. به همین دلیل است که اکثر افرادی که علائم تنگی نخاعی را ایجاد می کنند 50 سال یا بیشتر هستند. برخی از افراد نیز با کانال نخاعی متولد می شوند که ممکن است نسبت به دیگران باریک تر باشد.

علاوه بر استئوآرتریت، شرایط یا چیزهای دیگری می‌توانند باعث تنگی نخاع شوند:

کانال نخاعی باریک

آسیب به ستون فقرات

تومور ستون فقرات

برخی بیماری های استخوانی

جراحی قبلی ستون فقرات

روماتیسم مفصلی

فتق دیسک

علائم تنگی ستون فقرات کمری چیست؟


تنگی اولیه ستون فقرات کمری ممکن است علامتی نداشته باشد. در بیشتر افراد، علائم در طول زمان به کندی ایجاد می شوند. علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

کمر درد

درد سوزشی که به باسن و پایین پاها می رود (سیاتیک)

بی حسی، گزگز، گرفتگی یا ضعف در پاها

از دست دادن حس در پا

ضعف در پا که باعث می شود هنگام راه رفتن پا به پایین سیلی بخورد. به این حالت افتادگی پا نیز گفته می شود.

از دست دادن توانایی جنسی

فشار بر روی اعصاب در ناحیه کمر نیز می تواند علائم جدی تری به نام سندرم دم اسبی ایجاد کند. اگر هر یک از این علائم را دارید، باید فورا تحت مراقبت های پزشکی قرار بگیرید:

از دست دادن کنترل روده یا مثانه

بی حسی شدید یا فزاینده بین پاها، قسمت داخلی ران و پشت پاها

درد و ضعف شدید که به یک یا هر دو پا گسترش می یابد. این امر راه رفتن یا بلند شدن از روی صندلی را دشوار می کند.

تنگی ستون فقرات کمر چگونه تشخیص داده می شود؟
برای تشخیص تنگی ستون فقرات کمری، ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی از شما سوالاتی در مورد علائم شما می پرسد و یک معاینه فیزیکی کامل انجام می دهد. در طول معاینه فیزیکی، پزشک شما به دنبال علائم تنگی ستون فقرات خواهد بود. اینها شامل از دست دادن حس، ضعف و رفلکس های غیر طبیعی است.

این آزمایشات به تشخیص کمک می کند:

اشعه ایکس از ستون فقرات کمری شما. اینها ممکن است رشد استخوانی به نام خار را نشان دهند که به اعصاب نخاعی فشار می آورد، باریک شدن کانال نخاعی یا هر دو.

تست های تصویربرداری سی تی اسکن یا اسکن MRI می تواند نگاه دقیق تری به کانال نخاعی و ساختارهای عصبی بدهد.

مطالعات دیگر ممکن است نیاز به اسکن استخوان، سی تی انجام شده پس از تزریق رنگ به کانال نخاعی (میلوگرام)، مطالعات هدایت عصبی، و الکترومیوگرافی، آزمایش الکتریکی فعالیت عضلانی داشته باشید.

تنگی ستون فقرات کمر چگونه درمان می شود؟


اگر تنگی ستون فقرات کمری دارید، بسیاری از متخصصان مراقبت های بهداشتی مانند متخصصان آرتریت، متخصصان اعصاب، جراحان و فیزیوتراپ ها می توانند به شما کمک کنند. درمان می تواند شامل فیزیوتراپی، دارو و گاهی اوقات جراحی باشد. به جز در موارد اورژانسی، مانند سندرم دم اسب، جراحی اغلب آخرین راه حل است.

فیزیوتراپی ممکن است شامل تمریناتی برای تقویت عضلات پشت، شکم و پا باشد. یادگیری نحوه انجام فعالیت های ایمن، استفاده از بریس برای حمایت از کمر، کشش و ماساژ نیز ممکن است مفید باشد.

داروها ممکن است شامل داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی باشند که درد و تورم را تسکین می‌دهند و تزریق استروئید که تورم را کاهش می‌دهند. داروهایی که درد عصبی یا اسپاسم عضلانی را درمان می کنند نیز ممکن است مفید باشند.

جراحی شامل برداشتن خارهای استخوانی و افزایش فضای بین مهره‌ها (لامینکتومی) است. همچنین ممکن است با به هم آمیختن برخی از مهره ها، قسمت پایین کمر تثبیت شود. در برخی موارد از فیوژن همراه با رفع فشار استفاده می شود. رفع فشار، کاهش فشار روی اعصاب است.

طب سوزنی و مراقبت های کایروپراکتیک نیز ممکن است برای برخی افراد مفید باشد.

برای جلوگیری از تنگی ستون فقرات کمری چه کنم؟


از آنجایی که تقریباً همه افراد در سن 50 سالگی به آرتروز ستون فقرات مبتلا می شوند، شما واقعاً نمی توانید از تنگی ستون فقرات کمری جلوگیری کنید. اما ممکن است بتوانید ریسک خود را کاهش دهید. در اینجا چند راه برای حفظ سلامت ستون فقرات آورده شده است:

ورزش منظم داشته باشید. ورزش عضلات پشتی را تقویت می کند و به انعطاف پذیری ستون فقرات کمک می کند. ورزش‌های هوازی مانند پیاده‌روی، شنا، دوچرخه‌سواری و وزنه‌برداری همگی برای کمر شما مفید هستند.

وضعیت بدن را خوب حفظ کنید. نحوه بلند کردن ایمن اجسام سنگین را بیاموزید. همچنین روی یک تشک سفت بخوابید و روی صندلی بنشینید که از انحنای طبیعی پشت شما پشتیبانی می کند.

وزن سالم را حفظ کنید. وزن اضافی فشار بیشتری را به کمر وارد می کند و می تواند به ایجاد علائم تنگی نخاع کمری کمک کند.

سیگار نکش. سیگار انحطاط دیسک را تسریع می کند. اگر سیگار می کشید، باید آن را ترک کنید.

زندگی با تنگی ستون فقرات کمری


بهترین راه برای مدیریت این وضعیت این است که تا آنجا که می توانید درباره بیماری خود بیاموزید، با تیم مراقبت های بهداشتی خود همکاری نزدیک داشته باشید و نقش فعالی در درمان خود داشته باشید.

با حفظ وزن مناسب، تمرین مکانیک خوب بدن و ورزش منظم، کمر خود را تا حد امکان سالم نگه دارید. فیزیوتراپی می تواند به تقویت عضلات پشت، افزایش تحرک و کاهش درد کمک کند.

درمان‌های خانگی ساده، مانند کیسه یخ، پد گرم‌کننده، ماساژ یا دوش آب گرم طولانی‌مدت می‌تواند کمک کند. مکمل های غذایی گلوکزامین و کندرویتین به عنوان مکمل های غذایی برای آرتروز توصیه شده اند، اما مطالعات اخیر ناامید کننده بوده است. از پزشک خود بپرسید که آیا باید مکمل‌های غذایی را امتحان کنید و در مورد درمان‌های جایگزین یا دارویی که در مورد امتحان کردن فکر می‌کنید صحبت کنید.


نام و نام‌خانوادگی (اجباری)
متن نظر شما (اجباری)
حاصل جمع

Captcha

با «ثبت نظر» موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در تشک‌طبی‌بالین اعلام می‌کنم.

نظرات کاربران

هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید...