خواب خوب و فواید آن

تشک طبی, تشک طبی سفت ,تشک طبی مموری فوم, تشک دیسک کمر, تشک طبی بدون فنر, خرید تشک طبی ,فروش تشک طبی, تشک مموری فوم ,تشک ارتوپدیک

خواب خوب برای سلامت روح و جسم بسیار مفید است.
هر فرد سالم روزانه به ۷ تا ۹ ساعت خواب نیاز دارد. با این حال، بهترین زمان برای خوابیدن و بیدار شدن در افراد متفاوت است. عوامل مختلفی از جمله سن، برنامه‌ی کاری و الگوی خواب فرد بر روی این موضوع تأثیر می‌گذارد.

فواید خواب خوب:

افزایش بهره‌وری و تمرکز

کاهش خطر افزایش وزن

خوابیدن و تنظیم الگوی مصرف کالرخوابی

خوابیدن و عملکرد ورزشی بهتر

کاهش بیماری های قلبی

بهبود هوش و حافظه

پیشگیری از افسردگی

تقویت سیستم ایمنی

بهترین زمان خوابیدن:

بهترین ساعت خواب برای هر فرد متفاوت میباشد.
سن هر فرد تعیین کننده این میباشد .
شب‌ها هر چه زودتر بخوابید بهتر است.
یک تحقیق که با مشارکت ۱٫۱۹۷ کارگر ژاپنی انجام شد نشان داد که کسانی که شب‌ها دیر به رختخواب می‌روند بیشتر به افسردگی دچار می‌شوند. با این حال، مدت زمان خواب هم ممکن است در بروز افسردگی نقش داشته باشد، زیرا شرکت‌کنندگانی که دیرتر به رختخواب می‌رفتند اغلب زمان کمتری برای خواب داشتند.
به طور کلی، با تاریک شدن هوا از میزان عملکرد بدن و مغز انسان کاسته می‌شود و با طلوع خورشید بر شدت آن‌ها افزوده می‌شود.
مطالعه‌ی دیگری بر روی الگوی خواب نشان داد افرادی که ترجیح می‌دهند دیرتر بخوابند، بیشتر به افکار منفی تکرارشونده همانند تمرکز بر روی مشکلات یا تجربیات بد دچار می‌شوند. خود این افکار منفی تکرارشونده بر روی میزان و کیفیت خواب فرد تأثیر منفی می‌گذارند.
بهتر است در ابتدا مقدار نیاز متوسط هر فرد به خواب را برآورد کرد و سپس بر اساس آن مقدار زمان مناسب برای خوابیدن و بیدار شدن را مشخص کنید.

مقدار خواب کافی مورد نیاز بدن:

مقدار ساعت خواب کافی برای هر سن متفاوت میباشد.
مثلا برای سن زیر ۳ ماه ۱۴ تا ۱۷ ساعت خواب
برای سن ۴ ماه تا ۲ سال ۱۱ تا ۱۶ ساعت خواب
برای سن ۳ تا ۵ سال ،۱۰ الی ۱۳ ساعت خواب
برای سن ۶ تا ۱۳ سال ،۹تا ۱۲ ساعت خواب
برای سن ۱۴ تا ۱۷ سال
۸ الی ۱۰ ساعت خواب
برای سن ۱۸ تا ۶۴ سال ۷ تا ۹ ساعت خواب
و برای سن ۶۵ سال به بالا روزانه ۷ الی ۸ ساعت خواب مورد نیاز بدن فرد میباشد.

علت خواب زیاد

نارکولپسی
نارکولپسی یا حمله خواب، یک بیماری مرتبط با خواب است که باعث می‌شود در طول روز دچار خواب‌آلودگی شدید شوید. این مشکل بعد از یک خواب کامل شبانه یا با چرت زدن در طول روز از بین نمی‌رود.


کم‌کاری تیروئید
حتی بعد از استراحت کامل شبانه، تیروئید کم‌کار باعث می‌شود دچار خواب‌آلودگی شوید. این موضوع به چرت زدن در طول روز یا خواب مجدد در صبح منجر می‌شود. سایر علایم کم‌کاری تیروئید عبارتند از: احساس سرما، ضعف عضلانی و افزایش وزن ناخواسته.

داروها
بعضی از داروها به‌عنوان یک عارضه‌ جانبی به خواب‌آلودگی بیش از حد و پرخوابی منجر می‌شوند. اگر کنار آمدن با این موضوع برایتان سخت است، با پزشک صحبت کنید تا در صورت امکان دوز داروی شما را تغییر دهد یا آن را با داروی دیگری جایگزین کند.

عوارض پرخوابی

اگر پرخوابی به‌ندرت اتفاق بیفتد، آثار آن را در روز بعد احساس می‌کنید. برای مثال، ممکن است شروع روز برایتان سخت باشد یا محرک‌های معمول مثل کافئین تاثیر کمی روی شما داشته باشند. پرخوابی منظم به علایم و عوارض دیگری منجر می‌شود که از فردی به فرد دیگر متفاوت است و معمولا شامل موارد زیر می‌شود: سردرد، مشکل در تمرکز، کمبود انرژی، افزایش التهاب، مشکلات حافظه، پف کردن صورت و چشم‌ها، اضطراب، افسردگی، چاقی، دیابت، بیماری قلبی و...

در نهایت برای پیشگیری و درمان این مشکل بهترین کار مشورت با پزشک متخصص و پرهیز از مصرف خودسرانه داروست.


نام و نام‌خانوادگی (اجباری)
متن نظر شما (اجباری)
حاصل جمع

Captcha

با «ثبت نظر» موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در تشک‌طبی‌بالین اعلام می‌کنم.

نظرات کاربران

هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید...