حمله خواب یا نارکولپسی چیست؟

تشک طبی, تشک طبی سفت ,تشک طبی مموری فوم, تشک دیسک کمر, تشک طبی بدون فنر, خرید تشک طبی ,فروش تشک طبی, تشک مموری فوم ,تشک ارتوپدیک, حمله خواب ,حمله در خواب,

حمله خواب یا نارکولپسی، وضعیتی است که در آن مغز قادر به کنترل خواب یا بیداری بدن نمی باشد. افراد مبتلا به این عارضه با بروز علایم دیگری در طول روز ناگهان به خواب می روند. گرچه این اختلال، یک مسئله جدی به شمار می رود ولی معمولا قابل درمان است. این وضعیت را می توان با مراقبت و تمهیدات لازم، مدیریت کرده و با تاثیرات آن سازگار شد.

حمله خواب چیست؟

نارکولپسی، یک اختلال مربوط به خواب است که باعث می شود در طول روز به طور ناگهانی به خوابی بروید که مقاومت در برابر آن تقریبا غیرممکن است. اگرچه این بیماری، شایع نیست اما به دلیل علایم آن و نحوه بروز آنها به شکل وسیعی شناخته شده است. حمله خواب معمولا قابل درمان است اما در عین حال می تواند باعث اختلالات شدیدی در زندگی، توانایی در کار و روابط اجتماعی فرد شود.این حمله خواب ممکن است از چند دقیقه تا چند ساعت طول کشیده و در صورت عدم درمان منجر به تصادفات شدید رانندگی یا سقوط و افتادن بیماران شود که معمولا نتایج خطرناکی به دنبال دارد. بسیاری از این بیماران به فلج خواب یا بختک sleep paralysis و کاتابلکسی نیز مبتلا هستند.

حمله خواب چه علایمی دارد؟

نارکولپسی چهار علامت اصلی دارد اما در اکثر افراد مبتلا، هر چهار علامت با هم بروز نمی کنند. این علایم عبارت اند از:

خواب آلودگی مفرط در طول روز:

این علامت در تمام مبتلایان به حمله خواب اتفاق می افتد. این افراد و همچنین متخصصان در این زمینه، معمولا این حالت را “حملات خواب” توصیف می کنند.

ضعف عضلانی ناگهانی (کاتاپلکسی):

این وضعیت می تواند تنها بخشی از بدن را درگیر کند یا با ضعف عضلانی خفیفی همراه باشد.

توهم در خواب:

این حالت دقیقا پس از فرورفتن به خواب یا قبل از بیدار شدن رخ می دهد.


فلج خواب:

در صورت بروز چنین علامتی فرد بعد از بیدار شدن متوجه می شود که قادر به حرکت نیست (گاهی به طور کامل اما نه همیشه).

دلایل نارکولپسی یا حمله‌ی خواب چیست؟

علت نارکولپسی یا حمله‌ی خواب مشخص نیست با این حال، دانشمندان در جهت شناسایی ژن‌هایی که به شدت مرتبط با این اختلال است، پیشرفت‌هایی داشته اند. این ژن‌ها تولید مواد شیمیایی را در مغز کنترل می‌کند که ممکن است سیگنال‌های خواب و بیداری را تنظیم کند. برخی از کارشناسان معتقدند که نارکولپسی ممکن است به علت کمبود تولید شیمیایی به نام هیپوکتین توسط مغز باشد. علاوه بر این، محققان ناهنجاری‌ها را در نقاط مختلف مغز که در تنظیم خواب REM دخیل اند، کشف کرده اند. این ناهنجاری‌ها ظاهرا به پیشرفت علائم کمک می‌کنند. به گفته کارشناسان، احتمالا نارکولپسی یا حمله‌ی خواب شامل عوامل متعددی است که باعث اختلال در عملکرد عصبی و اختلالات خواب REM می‌شود.

تشخیص حمله‌ی خواب چیست؟

معاینه فیزیکی و شرح حال کامل پزشکی برای تشخیص مناسب نارکولپسی یا حمله‌ی خواب ضروری است. با این حال، هیچ یک از علائم فوق منحصر به نارکولپسی یا حمله‌ی خواب نیست. چندین آزمایش تخصصی که می‌توانند در یک درمان اختلالات خواب یا آزمایشگاه خواب انجام شوند، معمولا قبل از تشخیص تشخیص می‌بایست انجام شود. دو آزمایش که در تایید تشخیص نارکولپسی یا حمله‌ی خواب ضروری است، پلی سومنوگرافی (PSG) و آزمون تأخیر خواب چندگانه (MSLT) است.

بیماری نارکولپسی چه اثراتی را بر جای می‌گذارد؟

مشکل در تمرکز
اضطراب
حافظه
افسردگی
رابط اجتماعی

درمان حمله‌ی خواب چیست؟

اگرچه هیچ درمان قطعی برای درمان نارکولپسی یا حمله‌ی خواب وجود ندارد، بیشترین علائم این اختلال در اکثر افراد با دارو کنترل می‌شود.برای درمان اختلال حمله خواب بهتر است در ابتدا از یک روانشناس یا روانپزشک متخصص کمک بگیرید و راهکارهای درمانی آن‌ها را اجرا کنید.

تغییر در سبک زندگی

ابتلا به حمله خواب تا حد زیادی با سبک زندگی در ارتباط است. بنابراین تغییر در برنامه ناسالم روتین زندگی می‌تواند به شکل موثری در کاهش علائم و بروز حملات ناگهانی خواب عمل کند. تغییر در موارد زیر تاثیر خوبی را بر درمان بیماری نارکولپسی می‌گذارد:

تنظیم دقیق زمان خواب
ایجاد تغییر در تغذیه و اقدام به رژیم غذایی سالم
اضافه کردن ورزش به روتین زندگی
عدم مصرف داروهایی که باعث خواب‌آلودگی می‌شوند
پرهیز از مصرف کافئین، نیکوتین و الکل
تقسیم کارهای سخت و زیاد به فعالیت‌های کوچک و سبک
مدیریت احساسات و کنترل بر هیجانات

اختلال حمله خواب می‌تواند نظم روتین زندگی افراد را به هم بزند و آن‌ها با انواع اختلالات مانند افسردگی و اضطراب و ... روبه‌رو کند. بیماری حمله خواب نیاز به درمان تخصصی دارد و این درمان باید توسط متخصص کارآزموده انجام گیرد.


نام و نام‌خانوادگی (اجباری)
متن نظر شما (اجباری)
حاصل جمع

Captcha

با «ثبت نظر» موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در تشک‌طبی‌بالین اعلام می‌کنم.

نظرات کاربران

هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید...