درد مفاصل ، راه های تشخیص و درمان آن

درد مفاصل ,مفاصل, درد مفصل ,مفصل ,کمردرد ,دست درد, پادرد ,تشک طبی ,بالش طبی ,گردن درد ,

مفصل چیست

مفصل‌ها محل اتصال استخوان‌ها هستند و باعث حرکت آن‌ها می‌شوند. در واقع حرکت قسمت‌‌های مختلف بدن وابسته به سلامت مفصل‌ها است و مفاصل آسیب دیده در توانایی‌های حرکتی فرد اختلال به وجود می‌آورند.
مفصل‌ها در سه دسته متحرک، نیمه متحرک و غیر متحرک قرار می‌گیرند. مفصل پا، دست و زانو از مفاصل متحرک، مفصل بین مهره‌ها از مفاصل نیمه متحرک و مفصل جمجمه سر از مفاصل غیر متحرک محسوب می‌شوند. درد مفصل در میان مفاصل متحرک شایع‌تر است.

درد مفاصل


وجود التهاب و درد پیش‌رونده در هر یک از مفصل‌های بدن به عنوان درد مفاصل شناخته می‌شود.این درد می‌تواند گنگ، تیرکشنده و شدید باشد. اینکه چرا ایجاد شده‌است، بستگی به شرایط بیمار دارد. در بسیاری از موارد درد مفاصل نشانه‌ی یک بیماری ارتوپدی یا بیماری روماتولوژی است.

علت درد مفاصل و استخوان ها

اگرچه افزایش سن و ضعف استخوان‌ها مهم‌ترین دلیل بروز دردهای مفصلی و عضلانی است اما علت درد مفصل‌ها تنها در این موارد خلاصه نمی‌شود. افراد زیادی در سراسر جهان از انواع بیماری‌های مفصلی رنج می‌برند که سالمندان بخش کوچکی از آن‌ها به‌شمار می‌روند.

علائم همراه با درد مفاصل چه چیزهایی هستند؟

درد مفاصل می‌تواند با علائمی مانند تورم، قرمزی و گرمی، ناراحتی و محدودیت در حرکت، تب، خشکی مفاصل و وجود گره‌هایی روی مفصل همراه باشد. همانند بسیاری از علائم پزشکی دیگر، درد مفاصل نیز در بسیاری از بیماری‌ها دیده‌می‌شود و علائم متفاوتی از جمله موارد زیر را همراه با خود ایجاد می‌کند:

تورم
گرمی
قرمزی
محدودیت حرکت
خشکی صبحگاهی
تب
ندول‌هایی روی مفاصل.

چه عواملی باعث درد مفاصل می‌شوند؟

یکی از مهم‌ترین علل درد مفاصل و استخوانها آرتروز یا ساییدگی مفاصل است.درد استخوان می‌تواند به علت التهاب در استخوان، عفونت استخوان، پوکی استخوان و ضربه و آسیب و موارد دیگر باشد.
روماتیسم مفصلی و آرتریت از بیماری‌های مفصلی مرتبط با آرتروز هستند که مکانیسم تخریب مفصل مشابه‌ای با آن دارند.
اگر درد مفصل مربوط به آرتروز و بیماری‌های مشابه آن نباشد ممکن است افسردگی، کم‌کاری تیروئید، هماتروز و فیبرومیالژیا علت ایجاد این درد باشند.

روش‌های درمان درد مفاصل و استخوان ها

روش‌های مختلفی برای درمان درد مفاصل وجود دارد که از بهترین روش‌ها می‌توان به درمان دارویی، درمان گیاهی، درمان خوراکی، ماساژ درمانی و ورزش درمانی اشاره کرد.

درمان دارویی درد مفاصل


مسکن برای درد مفاصل


داروهای ضد التهاب از داروهای رایج در درمان درد مفاصل به شمار می‌آیند. این داروها با کاهش التهاب در ناحیه اطراف مفصل، به کاهش درد در بیماران کمک می‌کنند.

درمان خوراکی درد مفاصل


برای درمان درد مفاصل چه بخوریم؟
تحقیقات نشان داده است مصرف بعضی از غذاها باعث کاهش یا افزایش دردهای مفصلی می‌شود. نوشیدن روزانه یک فنجان شربت تهیه شده از سرکه سیب (یک فنجان آب گرم، یک قاشق غذاخوری سرکه سیب و کمی عسل) به کاهش درد مفصل کمک می‌کند.
اسیدهای چرب امگا ۳ نیز نقش قابل توجه‌ای در کاهش درد آرتروز و سایر دردهای مفصلی دارند. مصرف منظم ماهی و مکمل‌های حاوی امگا ۳ به‌صورتی که روزانه ۱۰۰۰ میلی‌گرم از این ماده به بدن وارد شود، باعث کاهش چشمگیر درد مفاصل خواهد شد.
مصرف قند، شیرینی و شیرین کننده‌ها، چربی‌های اشباع، نمک، الکل و غذاهای حاوی امگا ۶ ممکن است باعث تشدید یا تثبیت دردهای مفصلی شوند و بهتر است بیماران مبتلا به دردهای مفصلی و عضلانی از مصرف آن‌ها خودداری کنند.

ورزش مناسب درد مفاصل

انجام حرکات کششی به بیماران التهاب مفاصل کمک می‌کند. بهتر است این افراد از ورزش‌هایی همچون پریدن، دویدن، ورزش‌های برخوردی مانند فوتبال و بسکتبال خودداری کنند.
ورزش‌هایی مثل پیاده‌روی، شنا، دوچرخه‌سواری و پیلاتس مفید هستند.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟


درد مفاصل بیماری پیش‌رونده‌ای است که از درد خفیف به درد شدید و غیر قابل تحمل تغییر پیدا می‌کند. هنگام بروز دردهای ناگهانی و شدید مفاصل لازم است فورا به پزشک مراجعه شود تا از آسیب‌های بیشتر جلوگیری کرد.

سلامت استخوان‌ها و مفاصل زندگی ما را شیرین‌تر می‌کنند چون جزو اجزای حیاتی بدن ما محسوب می‌شوند که تمام اعمال روزانه ما به سلامت آن‌ها وابسته است.بنابراین باید این درد را جدی گرفت و به پزشک مراجعه کرد.


نام و نام‌خانوادگی (اجباری)
متن نظر شما (اجباری)
حاصل جمع

Captcha

با «ثبت نظر» موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در تشک‌طبی‌بالین اعلام می‌کنم.

نظرات کاربران

هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید...