قوز کردن ، علل و درمان

تشک طبی, تشک طبی سفت ,تشک طبی مموری فوم, تشک دیسک کمر, تشک طبی بدون فنر, خرید تشک طبی ,فروش تشک طبی, تشک مموری فوم ,تشک ارتوپدیک

قوز پشت شانه که قوز گاومیش نیز نامیده می شود، زمانی ایجاد می شود که چربی پشت گردن شما جمع شود. این وضعیت لزوما جدی نیست.

تومورها، کیست‌ها و سایر توده‌های غیرطبیعی نیز می‌توانند روی شانه‌های شما ایجاد شوند و قوز ایجاد کنند. گاهی اوقات قوز می تواند نتیجه انحنای ستون فقرات باشد.

شما همیشه باید در مورد هر گونه تغییر فیزیکی در پشت گردن خود با پزشک خود صحبت کنید.

علت قوز پشت شانه چیست؟


قوز پشت شانه ها می تواند ناشی از یک بیماری پزشکی یا دارو باشد.

ممکن است به این دلایل ایجاد شود:

عوارض جانبی یک داروی تجویزی (مانند داروهایی که برای درمان چاقی استفاده می شود
سندرم کوشینگ (یک بیماری نادر که در آن بدن بیش از حد هورمون کورتیزول دارد)
پوکی استخوان (شرایطی که منجر به نازک شدن استخوان ها می شود)
استفاده طولانی مدت از استروئید

پوکی استخوان

پوکی استخوان که بیماری استخوان شکننده نیز نامیده می شود، منجر به نازک شدن غیر طبیعی استخوان ها می شود. زنان یائسه و افراد مسن در معرض بیشترین خطر ابتلا به این بیماری هستند. این به این دلیل است که بدن آنها توانایی جذب کلسیم را کاهش می دهد.

پوکی استخوان می تواند باعث بدشکلی استخوان شود. اگر این بیماری را دارید، ستون فقرات شما می تواند خمیده شود که ظاهری شبیه قوز می دهد. به این حالت کیفوسکلیوز می گویند.

سندروم کوشینگ

قوز پشت نیز از علائم مشخصه سندرم کوشینگ است. این اختلال باعث چاقی بالای کمر، آکنه، درد مزمن، سیکل های قاعدگی نامنظم و تغییر در میل جنسی می شود. همراه با سایر تغییرات عضلانی و استخوانی، مانند نازک شدن استخوان ها و عضلات ضعیف، سندرم کوشینگ باعث تجمع چربی در پشت گردن می شود.

گزینه های درمانی برای قوز پشت

بهتر است قوز را با توجه به شرایط زمینه ای که باعث آن شده است، درمان کنید. در برخی موارد، جراحی زیبایی می تواند رسوبات چربی را از بین ببرد. با این حال، مگر اینکه علت نیز درمان شود، قوز ممکن است عود کند.

اگر قوز عارضه جانبی یک داروی تجویزی است، در مورد تغییر دوز یا تغییر درمان با پزشک خود صحبت کنید. هرگز بدون اجازه پزشک مصرف داروهای تجویز شده را قطع نکنید.

اگر قوز شما نتیجه چاقی است، رژیم غذایی و ورزش ممکن است به درمان آن کمک کند.

قوز چگونه تشخیص داده می شود؟


پزشک شما تنها با معاینه فیزیکی می تواند قوز بوفالو را تشخیص دهد. با این حال، آنها همچنان باید آزمایشاتی را برای شناسایی دلیل قوز انجام دهند.

برای شروع این فرآیند، پزشک از شما در مورد سابقه پزشکی و هر گونه علائم اضافی که تجربه کرده اید می پرسد.

برخی از آزمایشات رایج عبارتند از:

تست تراکم استخوان
آزمایش خون (برای بررسی سطح هورمون و کورتیزول)
سی تی اسکن
ام آر آی
اشعه ایکس

جلوگیری


هیچ راه تضمینی برای جلوگیری از ایجاد قوز در پشت شما وجود ندارد. اما اقداماتی وجود دارد که می توانید برای کاهش خطر ابتلا به آن انجام دهید.

با مصرف مقدار توصیه شده روزانه کلسیم و ویتامین D از خود در برابر پوکی استخوان محافظت کنید. اگر شرایط پزشکی دارید که مانع جذب کلسیم از غذا می شود، پزشک ممکن است مکمل های کلسیم را تجویز کند. شما همچنین می توانید آنها را به صورت آنلاین پیدا کنید.

شما باید به طور منظم ورزش کنید تا خطر نازک شدن استخوان ها و چاقی را کاهش دهید و از یک رژیم غذایی سالم متشکل از همه گروه های غذایی استفاده کنید.

اگر در سن یائسگی یا بالای 51 سال هستید، باید مصرف کلسیم خود را از 1000 میلی گرم در روز به 1800 میلی گرم در روز افزایش دهید. همیشه قبل از افزایش مصرف کلسیم از پزشک خود سوال کنید، به خصوص اگر دارو مصرف می کنید یا اگر سابقه خانوادگی پوکی استخوان دارید.

عوارض

بیشتر عوارض ناشی از بیماری یا شرایطی است که باعث ایجاد قوز شده است. قوز ممکن است بزرگ شود و کج کردن گردن به عقب را دشوار کند. همچنین زمانی که می‌خواهید سر خود را از این طرف به طرف دیگر بچرخانید، ممکن است مشکلاتی ایجاد کند.

این نوع قوز به ندرت دردناک است، بنابراین در صورت احساس درد فوراً به پزشک خود اطلاع دهید.

برخی از افراد ممکن است به دلیل ظاهر قوز دچار استرس یا اضطراب شوند. اگر دچار افزایش استرس یا علائم افسردگی شدید، به پزشک مراجعه کنید تا در مورد گزینه های درمانی صحبت کنید.

کیفوز چیست و راه درمان


انحنای بیش از حد ستون فقرات که در نهایت ظاهری شبیه قوز در قسمت بالایی پشت ایجاد می کند، کیفوز است. می توانید با تمرین وضعیت بدنی مناسب و انجام برخی تمرینات برای تقویت پشت و گردن از این امر جلوگیری کنید.

کیفوز زمانی رخ می دهد که انحنای بیش از حد ستون فقرات وجود داشته باشد و در نهایت ظاهری شبیه قوز در قسمت فوقانی کمر ایجاد کند.

بین 20 تا 40 درصد سالمندان منبع قابل اعتماد کیفوز را تجربه می کنند. بیشترین تغییر در انحنای قفسه سینه در زنان بین 50 تا 70 سال رخ می دهد.

چرا ورزش مهم است؟


ورزش، همراه با وضعیت بدنی خوب و مراقبت های کایروپراکتیک، ممکن است به بهبود قسمت بالای گرد کمک کند.

بررسی سال 2019 از مطالعات منبع مورد اعتماد در مورد اثرات ورزش بر کیفوز نشان داد که ورزش ممکن است اثرات مثبتی بر زاویه کیفوز قفسه سینه داشته باشد. همچنین پیشنهاد کرد که هم تقویت و هم کشش می تواند مفید باشد، اگرچه تحقیقات بیشتری برای درک بهتر نتایج مورد نیاز است. همیشه قبل از شروع ورزش با پزشک مشورت کنید و حتما به بدن خود گوش دهید. اگر ورزش یا کشش باعث افزایش درد می شود، دست از کار بکشید و کمک بخواهید.

فیزیوتراپیست عادل سلیمانی ، فارغ التحصیل رشته ی فیزیوتراپی در مقطع کارشناسی ارشد از دانشگاه علوم پزشکی تهران، در این کانال که متعلق به کلینیک رویش می باشد، روش های درمانی ساده و خانگی برای درمان انواع دردهای مفصلی و عضلانی را آموزش می دهند. تمرین های ورزشی ساده و خانگی برای درمان بیماری هایی مانند گودی کمر، سیاتیک ، قوز پشت ، پای پرانتزی و دردهای مفصلی در این کانال ارائه می شود.


۵ حرکت طلائی برای درمان قوز پشت

https://youtu.be/VaZzi9gzJBQ?si=ELQskYa9CF4ecCnQ

 

با ایجاد تغییرات کوچک برای مراقبت از وضعیت امروزی خود و جلوگیری از کیفوز، می توانید از مزایای سلامتی آن برای سال های آینده بهره مند شوید.بنابراین، کمی از تلفن خود فاصله بگیرید، وضعیت بدنی خوب را تمرین کنید و برای کیفیت زندگی بهتر تلاش کنید. به یاد داشته باشید: هنگام شروع تغییرات کوچک برای حرکت و کشش بیشتر، ثبات کلیدی است.


نام و نام‌خانوادگی (اجباری)
متن نظر شما (اجباری)
حاصل جمع

Captcha

با «ثبت نظر» موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در تشک‌طبی‌بالین اعلام می‌کنم.

نظرات کاربران

هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید...