کمر درد در دوران بارداری

تشک طبی, تشک طبی سفت ,تشک طبی مموری فوم, تشک دیسک کمر, تشک طبی بدون فنر, خرید تشک طبی ,فروش تشک طبی, تشک مموری فوم ,تشک ارتوپدیک ,کمردرد بارداری ,بارداری ,کمردرد,

کمردرد در بارداری بسیار شایع است و تخمین زده می شود که 50 تا 80 درصد زنان باردار از آن رنج می برند.این می تواند از درد خفیف مرتبط با فعالیت های خاص تا درد حاد که مزمن می شود متغیر باشد.

کمر درد در دوران بارداری چگونه است ؟؟

در حدود 10 درصد مواقع، درد به قدری شدید می شود که می تواند در توانایی کار یا انجام فعالیت های عادی در دوران بارداری اختلال ایجاد کند.مطالعات نشان می دهد که کمردرد معمولاً بین ماه های پنجم تا هفتم بارداری رخ می دهد، اگرچه در برخی موارد از هفته هشتم تا دوازدهم شروع می شود.زنانی که قبلاً مشکلات کمردرد دارند بیشتر در معرض خطر کمردرد هستند و کمردرد آنها می تواند در اوایل بارداری رخ دهد.

نشانه ها

۱. کمردرد در دوران بارداری به طور کلی در بالای کمر و در مرکز کمر قرار دارد و ممکن است همزمان با دردی باشد که به ساق یا پای زن تابیده می شود.

۲. درد لگن خلفی (در پشت لگن) چهار برابر بیشتر از درد کمر در بارداری است. این درد عمیقی است که در زیر خط کمر، در یک یا هر دو طرف یا در سراسر دنبالچه احساس می شود.

علل و عوامل خطر


افزایش هورمون ها - هورمون هایی که در دوران بارداری ترشح می شوند به رباط های ناحیه لگن اجازه نرم شدن و شل شدن مفاصل در آماده سازی برای روند زایمان می دهند. این تغییر ممکن است بر حمایتی که معمولاً پشت شما تجربه می کند تأثیر بگذارد.

مرکز ثقل - مرکز ثقل شما به تدریج با رشد رحم و جنین به سمت جلو حرکت می کند که باعث تغییر وضعیت بدن شما می شود.

وزن اضافی - بارداری و جنین در حال رشد وزن اضافه می کنند که کمر شما باید آن را تحمل کند.

وضعیت - وضعیت نامناسب، ایستادن بیش از حد و خم شدن می تواند باعث ایجاد یا تشدید کمردرد شود.

در نواحی ضعیف بدن به دلیل تغییراتی که در ناحیه لگن شما ایجاد می شود، ممکن است در دوره های پر استرس بارداری، کمردرد افزایش یابد.

تشخیص


تشخیص کمردرد در دوران بارداری بر اساس بررسی تاریخچه پزشکی بیمار، معاینه فیزیکی و احتمالا MRI برای رد فتق دیسک است. هیچ اشعه ایکس یا سی تی اسکن انجام نمی شود زیرا در این روش ها از اشعه استفاده می شود.

راه های درمان


رفتار


وقتی نشسته اید مراقب وضعیت بدن خود باشید. نشستن روی صندلی در تمام طول روز بیش از هر چیز دیگری به ستون فقرات شما فشار وارد می کند. در خانه و محل کار، مطمئن شوید که صندلی‌هایی که بیشتر استفاده می‌کنید، حمایت خوبی دارند، ترجیحا با پشتی صاف، بازوها و یک بالشتک محکم. از یک زیرپایی برای بالا بردن کمی پاها استفاده کنید و پاهای خود را روی هم قرار ندهید. این می تواند باعث شود که لگن شما به سمت جلو متمایل شود و آن عضلات تحت فشار را تشدید کند.

استراحت کنید.


حداقل هر ساعت یک بار راه بروید یا بایستید و حرکات کششی انجام دهید. نشستن طولانی مدت می تواند درد کمر شما را بیشترکند. سعی کنید زیاد هم انجام ندهید. اگر روی پاهای خود کار می کنید، سعی کنید یک پا را روی یک ارتفاع کم قرار دهید تا کمی فشار از قسمت پایین کمر شما کم شود.

از بلند کردن بارهای سنگین خودداری کنید.


اگر لازم است، این کار را به آرامی انجام دهید. با اتخاذ یک موضع گسترده، خود را تثبیت کنید. در زانو خم شوید، نه در کمر؛ و با دست و پا بلند کنید نه با پشت.

مراقب وزن خود باشید


با اضافه شدن وزن مادر و فرزند امکان کمر درد وجود دارد

کفش مناسب بپوشید.


کارشناسان یک پاشنه 2 اینچی را توصیه می کنند تا بدن شما را در یک راستا قرار دهد.

به چیزهای خوب فکر کن.


ذهن آرام منجر به کمر شلتر می شود. همچنین می توانید یوگای قبل از تولد را امتحان کنید که هم ذهن و هم کمر شما را آرام می کند.

فیزیوتراپی، یوگا، ورزش


پیاده روی، دوچرخه سواری و شنا همگی برای اکثر زنان باردار بی خطر در نظر گرفته می شوند و می توانند به مدت 20 تا 45 دقیقه، سه تا پنج روز در هفته انجام شوند. زنان باردار باید مراقب ورزش در حد خفیف تا متوسط ​​باشند، اما نه در حد خستگی.

 

معده خود را تقویت کنید. برای تقویت عضلات شکم خود، شیب لگن را انجام دهید، که به نوبه خود از پشت شما حمایت می کند. یا روی یک توپ ورزشی بنشینید و به جلو و عقب تکان دهید.

گرم و سرد انجام دهید


درد عضلات را با استفاده از کمپرس سرد و سپس کمپرس گرم در فواصل 15 دقیقه ای تسکین دهید.

حمام آب گرم بگیرید. یا برای ماساژ پشت سر دوش را به حالت ضربان دار تبدیل کنید.

ماساژ بگیرید. تا بعد از سه ماهه اول صبر کنید . به سراغ ماساژوری بروید که می داند شما باردار هستید و در هنر ماساژ دوران بارداری آموزش دیده است.

کمر درد یک علامت قرمز است

گاهی اوقات کمردرد یک علامت قرمز است که یک اتفاق جدی در حال وقوع است. یکی از نگران کننده ترین دلایل کمردرد بارداری، زایمان زودرس است. زنان باید مراقب دردی باشند که جدید و دوره‌ای است - که می‌تواند نشانه انقباضات رحمی باشد - همراه با خونریزی واژینال یا هر تغییری در ترشحات واژن که می‌تواند نشان دهنده مشکل جفت یا پارگی زودرس آب باشد.


چه زمانی با پزشک تماس بگیریم؟؟

اگر احساس بی‌حسی، گزگز یا درد شدید و تیراندازی در باسن یا پاهای خود دارید، با پزشک خود تماس بگیرید تا مطمئن شوید که شرایط جدی وجود ندارد. اگرچه علت بی حسی معمولاً وضعیت نگران کننده تری مانند زایمان زودرس نیست، اما می تواند به معنای فشرده شدن عصب سیاتیک یا سایر اعصاب باشد که ستون فقرات شما را به قسمت پایین بدن و ناحیه لگن متصل می کند.


زنان باردار همیشه باید قبل از مصرف هر گونه داروی بدون نسخه یا بدون نسخه با متخصص مراقبت های بهداشتی خود مشورت کنند. زنانی که از داروهای ضد درد استفاده می کنند و قصد باردار شدن دارند نیز باید با متخصصان مراقبت های بهداشتی خود مشورت کنند تا در مورد خطرات و مزایای داروی مسکن صحبت کنند. در هنگام تجویز داروهای ضد درد برای بیماران باردار، متخصصان مراقبت های بهداشتی باید به پیروی از توصیه های روی برچسب دارو ادامه دهند.

فیزیوتراپیست خانم خرم فارغ التحصيل رشته فيزيوترابى دانشكاه علوم پزشكى ايران در اين كانال تمرينات درمانى فيزيوتراپى بهتون آموزش ميدهند .ويديو هاى كانال ایشان را ميتوانيد به عنوان ورزش در منزل و يا فيزيوتراپى در منزل براى مشكلات عضلانی استفاده كنيد

در این ویدئو ۳ تا از ورزش هایی که به کاهش درد کمر در دوران بارداری کمک می‌کند بهره مند شوید .
https://youtu.be/8661HzK1cfw?si=r34kRRL-0xwrFjFC


نام و نام‌خانوادگی (اجباری)
متن نظر شما (اجباری)
حاصل جمع

Captcha

با «ثبت نظر» موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در تشک‌طبی‌بالین اعلام می‌کنم.

نظرات کاربران

هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید...