سرگیجه علل و درمان

تشک طبی, تشک طبی سفت ,تشک طبی مموری فوم, تشک دیسک کمر, تشک طبی بدون فنر, خرید تشک طبی ,فروش تشک طبی, تشک مموری فوم ,تشک ارتوپدیک ,سردرد, سرگیجه ,درمان سردرد, درمان سرگیجه,

سرگیجه (Dizziness) به حالت چرخش دورانی در سر می‌گویند. می‌توان سرگیجه را این طور توصیف کرد که گویا فرد در حال حرکت است یا همه چیز به دور او می‌چرخد. نوعی حالت گیجی یا عدم تعادل، که فرد احساس می‌کند نمی‌تواند روی پا بایستد. سرگیجه به تنهایی یک بیماری نیست بلکه نشانه‌ای از بیماری محسوب می‌شود.

در طول زندگی خود ممکن است بارها دچار سرگیجه شوید که ممکن است به صورت موقت یا طولانی مدت اتفاق بیفتد. اگر دلیل مشخصی برای سرگیجه وجود ندارد و باعث اختلال در زندگی فرد شده باشد، باید به دنبال دلایل و درمان آن بود. هر فردی در هر سن و سال و هر جنسی ممکن است سرگیجه را تجربه کرده باشد.

علائم سرگیجه چیست


افراد ممکن است حس‌های مختلفی را به سرگیجه تعبیر کنند. یعنی دچار احساسات متفاوتی شوند که هنگام توضیح برای پزشک، آن را سرگیجه می‌نامند. بعضی از افراد از چرخیدن اجسام به دور خود شکایت دارند. بعضی دیگر می‌گویند که احساس ضعف یا سبک شدن در سر دارند.

از دست دادن تعادل یا توان ایستادن نیز از مواردی است که به هنگام توصیف سرگیجه اعلام شده است. گاهی فرد از اینکه حالتی شناور یا بی‌قرار دارد کلافه شده است و گاهی افراد دچار سرگیجه در رختخواب می‌شوند.

گاهی اوقات علائم دیگری با سرگیجه همراه هستند مانند:
از‌دست‌دادن تعادل
احساس سبکی سر
مشکل در راه‌رفتن
از دست‌دادن شنوایی در یک گوش
شنیدن صدای زنگ در گوش
نیستاگموس (حرکت غیرقابل کنترل چشم‌ها، معمولا از یک طرف به طرف دیگر)
اختلال در تمرکز چشم‌ها (به علت چشم درد)

چه عواملی باعث ایجاد سرگیجه می‌شوند


مسائل مختلفی می‌تواند باعث سرگیجه ناگهانی شود و برخی از آنها جدی‌تر است. به همین دلیل، هرکسی که شروع هر یک از اختلالات زیر را به صورت ناگهانی تجربه کند؛ باید به پزشک مراجعه کند. در صورت بروز سرگیجه ناگهانی ممکن است سریعا به مراقبت‌های پزشکی نیاز پیدا کنید. به عنوان مثال برخی از مشکلات همراه با سرگیجه ناگهانی علائم سکته مغزی است.
برخی از این عوامل عبارتنداز:

مشکلات گوش داخلی
نوریت دهلیزی یا نورونیت
بیماری منییر
فشار خون پایین
اختلال هراس
سکته مغزی (TIA)
عوارض جانبی داروها
گرمازدگی
کمبود آب بدن
استرس، اضطراب، عصبانیت و ترس
نارسایی کمبود آهن
دریازدگی
انواع عفونت گوش
میگرن
قند خون پایین، در افراد دیابتی
سرگیجه سرویکوژنیک، سرگیجه ناگهانی همراه با درد گردن

سرگیجه دوران بارداری

سرگیجه یکی از علائم رایج در دوران بارداری است. افزایش هورمون‌هایی که باعث گشاد شدن رگ‌های خونی می‌شوند، جریان خون را  به سمت جنین افزایش می‌دهند. در نتیجه فشارخون در مادر کاهش می‌یابد. در مادرانی که به کم خونی یا رگ‌های واریسی مبتلا هستند، میزان سرگیجه شدیدتر می‌شود. یکی دیگر از علت‌های بروز سرگیجه مداوم در دوران بارداری پایین آمدن قندخون و تغییر متابولیسم بدن است. این مشکل بیشتر در سه ماهه اول بارداری خود را نشان می‌دهد.

سرگیجه در کودکان به چه علتی رخ می‌دهد؟

سرگیجه در کودکان ممکن است به دو صورت دیده شود؛ یا احساس دَوَران باشد، مانند هنگامی که کودکتان بعد از بازی با چرخ و فلک سرش گیج می‌رود، یا به این صورت باشد که گویی جهان اطراف به دور سرش می‌چرخد یا نوسان دارد. گه‌گاه، سرگیجه کودکان می‌تواند بر اثر گرفتگی بینی در سرما خوردگی یا رسیدن عفونت به سیستم وستیبولار، که بخشی از گوش داخلی است و بر تعادل تاثیر می‌گذارد، برای کودکان اتفاق بیفتد. به غیر از موارد گفته شده، زمانی که کودکی دچار سرگیجه‌های مکرر یا مداوم شود، معمولا با بیماری یا شرایطی دیگر در ارتباط است.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

سرگیجه در طول روز یا هفته ممکن است به دلایل مختلف خود را نشان بدهد و بعد از مدت کوتاهی از بین برود. اما اگر این سرگیجه بیشتر از حد معمول باشد، و زندگی فرد را مختل کند باید حتما با پزشک مشورت کرد.

اگر سرگیجه به دفعات برایتان رخ می‌دهد فورا به پزشک مراجعه کنید. اگر به‌صورت ناگهانی این حس را در اثر هر یک از موارد زیر نیز تجربه کردید فورا به پزشک مراجعه کنید.

آسیب به سر
سردرد
گردن درد
تب شدید
تاری دید
از دست دادن قوه شنوایی
مشکل در تکلم
بی حسی یا سوزن سوزن شدن دست و پا
از دست دادن هوشیاری
درد قفسه سینه
استفراغ مداوم
این علائم می‌تواند نشان‌دهنده یک مشکل جدی در بدن شما باشند. به همین دلیل باید حتما این موارد را با یک پزشک در میان بگذارید.


نام و نام‌خانوادگی (اجباری)
متن نظر شما (اجباری)
حاصل جمع

Captcha

با «ثبت نظر» موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در تشک‌طبی‌بالین اعلام می‌کنم.

نظرات کاربران

هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید...