تاثیرات موبایل در هنگام خوابیدن

اثرات موبایل ,تاثیرات موبایل, خطرات موبایل ,اشعات موبایل,

وقتی قبل از خواب از فناوری و به خصوص تلفن همراه استفاده می‌کنیم، بدن و ذهنمان زمان کافی برای استراحت ندارند. علاوه بر این، سرگرم شدن با موبایل و جذب شدن در بازی‌ها، خبرهایی که در حال مشاهده آن هستیم، یا برنامه‌های تلویزیونی که در حال تماشای آن‌ها هستیم، بسیار آسان است.
و باعث میشود قبل از خواب ذهن درگیر این مسائل شود.

از جمله تاثیرات منفی عبارت اند از:

کاهش عمق خواب:

فعالیت هایی که با گوشی انجام میشود مانند پیام دادن ، چک کردن پیام ها یا دیدن اخبار در برنامه هایی مانند اینستاگرام و… این ها باعث مشغولیت فکری می‌شوند و کیفیت و عمق خواب را کاهش می دهند.

اختلال در ساعت خواب:


نگاه کردن به نور موبایل در هنگام خواب عوارضی دارد ،استفاده زیاد از این نور باعث ایجاد اختلال در تولید هورمون ملاتونین می‏‌شود که به بدن آسیب می‎رساند. از جمله عوارض نور آبی می‎توان به اختلال در خواب، ابتلا به افسردگی، سردرد، افزایش وزن، اختلال در فعالیت‌های مغزی و … ، اشاره کرد.

کاهش زمان خواب:

استفاده از گوشی همراه قبل از خواب ممکن است زمانی که شما برای خواب می‌گذارید را کاهش دهد. فعالیت‌های مرتبط با گوشی می‌توانند شما را به طور ناخواسته مشغول کنند و زمان خواب شما را به تأخیر بیاندازند.

بیداری شبانه:

استفاده از گوشی همراه قبل از خواب ممکن است منجر به بیداری شبانه شما شود. نور آبی قابل رویت در صفحه گوشی می‌تواند تأثیر منفی بر ریتم خواب شما داشته باشد و شما را در طول شب بیدار نگه دارد.
و شما بدون این که حتی متوجه گذر زمان شوید ،ناگهان متوجه میشوید ساعت ها گذشته است و این باعث بیدارماندن بی دلیل شبانه میشود.

موبایل در چه فاصله ای باید قرارگیرد؟

پژوهشگران در تشریح این موضوع عنوان کردند که کاربران هنگام خوابیدن بایستی موبایل را به اندازه حدود یک متر از خود قرار دهند و یا به هنگام خروج از منزل، آن را در جیب شلوار یا لباس خود نگذاشته و بجای آن، داخل کیف خود قرار دهند.
به عبارتی دیگر، کاربران به منظور جلوگیری از آسیب‌های وارده از سوی گوشی‌های موبایل و تاثیرات منفی بر سلامت جسمی باید همواره فاصله مناسبی را بین گوشی و بدن خود ایجاد کنند.

همه این اتفاقات بسیار تدریجی و آهسته در درون بدن اتفاق می افتد به گونه ای که هیچکس قادر نیست روند تاثیرات منفی را به وضوح در خود یا دیگران مشاهده کند و علت آنکه نتایج پژوهش های مختلف در سراسر جهان متفاوت است هم می تواند به خاطر همین موضوع باشد.
هر کدام از عوارض مذکور با توجه به شرایط بدنی افراد و میزان قدرت و واکنش سیستم ایمنی بدن آنها به امواج و تشعشعات موبایل نیز متفاوت است اما به طور کلی احتمال مبتلا شدن به همه این عوارض برای کاربرانی که در طول روز از گوشی‌های همراه استفاده می کنند و اغلب آن را در نزدیکی بدن خود قرار می دهند، وجود دارد.

تا جایی که ممکن است گوشی خود را از بدن دور نگه دارند. بدین ترتیب، به هنگام خواب، آن را خاموش کرده و در فاصله نسبتاً زیادی از خود قرار دهند. به هنگام پیاده‌روی یا خروج از منزل، گوشی همراه خود را در درون جیب لباس خود نگذارند. هنگام مکالمه، گوشی را کنار سر و گوش خود قرار ندهند و بجای آن از هندزفری برای صحبت کردن با افراد استفاده کنند.

آیا امکان آتش گرفتن موبایل در کنار فرد وجود دارد؟

کاش این یک شوخی بود، اما در کارولینای شمالی پسر نوجوانی دچار سوختگی سطح یک و دو شد در حالی که به مدرسه می رفت و آیفون در جیبش آتش گرفت. در سال ۲۰۱۴ این اتفاق برای یک دختر در حالی روی داد که گوشی را در جیب عقب شلوارش گذاشته بود. توجه داشته باشید که گوشی تلفن همراه مجموعه ای پیچیده از تکنولوژی های مختلف است که در اثر فشار و حرارت امکان بروز هر مشکلی در آن وجود دارد. همیشه مراقب تحت فشار قرار گرفتن تلفن همراه در نزدیکی بدن خود باشید.
و حتی موبایل متصل به شارژر هم باشد اگر طولانی مدت بماند ممکن است باعث انفجار باطری و آتش سوزی شود.

آیا موبایل در حالت پرواز هم تشعشعات دارد؟؟


تلفن همراه ما برای کلیه اتصالات بی سیم(وایرلس) بایستی بتواند سیگنال هایی را ارسال و دریافت کند، که جنس این سیگنال ها از امواج رادیویی(امواج الکترومغناطیس) می باشد. در اینجا هنگامی که ما تلفن همراه خود را در حالت هواپیما یا AirPlane  قرار می دهیم تمامی سیگنال های تلفن همراه ما غیرفعال شده و در نتیجه دستگاه ما نمی تواند ارسال و یا دریافت سیگنال رادیویی جهت برقراری هر نوع تماس، پیام و بلوتوث داشته باشد.
با غیرفعال کردن این سیگنال های RF، حالت هواپیما می تواند به کاهش قرار گرفتن در معرض تابش EMF کمک کند.

 

برای داشتن خواب آرام و عمیق، بهتر است قبل از خواب از استفاده از گوشی همراه خودداری کنید. برنامه‌ریزی برای استراحت و خواب کافی و ایجاد محیط مناسب خواب نیز می‌تواند به بهبود کیفیت خواب شما کمک کند.


نام و نام‌خانوادگی (اجباری)
متن نظر شما (اجباری)
حاصل جمع

Captcha

با «ثبت نظر» موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در تشک‌طبی‌بالین اعلام می‌کنم.

نظرات کاربران

هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید...