خواب آلودگی

تشک طبی, تشک طبی سفت ,تشک طبی مموری فوم, تشک دیسک کمر, تشک طبی بدون فنر, خرید تشک طبی ,فروش تشک طبی, تشک مموری فوم ,تشک ارتوپدیک

کمبود انرژی و انگیزه، اختلال در خواب یا نیاز بیش از حد به خواب، بی‌حالی، کمبود انرژی و انگیزه، کاهش تمرکز، سردرد، درد عضلانی، افزایش تحریک‌پذیری و استرس، بی‌اشتهایی یا میل به پرخوری، اضطراب و خلق و خوی نامساعد از علایم خستگی بهاری هستند که به مرور ظاهر می‌گردند و در این زمان است که ما باید به رفع این مشکلات و رفع خواب آلودگی خود بپردازیم.

آیا خواب آلودگی در فصل بهار بیشتر است؟؟؟؟؟

بله و مهم ترین علت خواب آلودگی بهار این است که در بهار، سوخت‌وساز بدن بیشتر و مصرف اکسیژن زیاد می‌شود و ذخیره اکسیژن مغز ما کاهش می‌یابد. افزایش طول روز و تنظیم نبودن ساعت بیولوژیک بدن در فصل بهار موجب خواب‌آلودگی در این فصل می‌شود.

روش های مقابله با کسالت بهاری:


استفاده از نور خورشید و هوای تازه
دوش آب سرد
ورزش
۲۰ دقیقه چرت زدن بعد از نهار

توصیه های تغذیه ای:


مصرف غذاهای فنی از اسیدهای چرب ضروری مانند بذر کتان و دانه کنجد و….
مصرف غذاهای سرشار از فیبر مانند عدس نخود و لوبیا
پرهیز از خوردن غذاهای چرب و فراتری شده و دیر هضم.

ثابت نگه داشتن قند خون با وعده های کوچکتر و مکررتر

چگونه در هنگام مطالعه خواب آلود نباشیم؟؟؟؟

آب کافی بنوشید

نوشیدن آب می‌تواند موجب رفع خواب ‌آلودگی فوری شود به ویژه زمانی که خودتان برای نوشیدن آب از جا بلند می‌شوید، پس سعی کنید تحرک داشته باشید، در واقع آب مناسب‌ترین نوشیدنی برای رفع خواب آلودگی است. در میان ساعت مطالعه‌ مفید تقریبا هر دو ساعت یک استراحت کوتاه مدت نیاز و موثر است. از یک جا نشستن مکرر و حبس کردن خود در اتاق و همچنین تنبلی اجتناب کنید.

شب‏ها حداقل شش ساعت خواب و استراحت داشته باشید و در میان روز، پس از صرف نهار، یک ساعت استراحت نمایید.

بهتر است براى خود یک برنامه‏ شبانه روزى تنظیم نمایید و کارهای خود را مثل خواب، تفریح، مطالعه، ورزش، تغذیه و… در زمان تعیین شده و مطابق با برنامه انجام دهید.

پس از غذا خوردن، به هیچ عنوان بلافاصله مطالعه ننمایید.

روش‌های رفع خواب آلودگی در طول روز

ورزش کردن

ورزش منظم (۳۰ الی ۴۰ دقیقه در روز در اغلب روزهای هفته) فواید بی‌شمار و بی‌نظیری برای خواب با کیفیت دارد. ورزش، به خصوص ورزش‌های هوازی، به صورت کلی به خواب رفتن و خواب راحت‌تر و با آرامش در طول شب کمک شایانی می‌کند. ورزش همچنین انرژی بسیار زیادی در طول روز به شما می‌بخشد. اگر در نور روز بیرون از منزل ورزش نمایید، باز هم از مزایای بسیار زیادتری برخوردار خواهید شد.

داشتن خواب شبانه کافی

این ممکن است غیرقابل انکار به نظر برسد، اما خیلی از ما جهت انجام کارهای دیگر، یک الی دو ساعت از زمان خواب خود را در شب یا صبح هدر می‌دهیم. اغلب بزرگسالان به ۷ الی ۹ ساعت خواب در شب و نوجوانان به طور معمول به ۹ ساعت کامل احتیاج دارند. هر شب هشت الی نه ساعت را جهت خوابیدن در نظر داشته باشید و تلاش کنید مدت زمان آن را تغییر ندهید.

استفاده از دمنوش:

هنگامی که صحبت از رفع خواب آلودگی فوری و رفع خستگی می‌شود، مصرف دمنوش زعفران یک انتخاب عالی محسوب می‌شود. زعفران سرشار از مواد ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدان‌های موثر برای بدن و در عین حال نشاط آور است. در زمان‌های خستگی، یک فنجان دمنوش زعفران توانایی سرحال آوردن شما را دارد. گفتنی است که زعفران قاعده‌آور است و برای خانم‌های باردار به هیچ عنوان مناسب نیست. همچنین در سه ماه نخست بارداری، باعث افزایش احتمال سقط جنین می‌شود.

دوش آب سرد

دوش با آب سرد مغز و بدن شما را تحریک و بیدار می کند که کاملا مخالف نیاز شما برای خواب می باشد. این سرما، سیستم عصبی شما را تحریک کرده و بدن شما را برای تحرک آماده می کند بنابراین دوش سرد برای صبح و شروع روز پر انرژی مفیدتر می باشد.

جویدن آدامس

جویدن آدامس طعم‌دار در دهان جهت سرحال شدن در یک روز پر از خستگی و خواب‌آور، گزینه موثر و به کاری است. امکان دارد شما از میزان تاثیر یک آدامس ادویه‌ای تند در سرحال کردن خود حیرت‌زده شوید.

خوردن ناهار سبک

مدل غذا می‌تواند نقش بسیار پراهمیتی در کاهش سطح انرژی بعد از غذا داشته باشد. از مصرف غذاهای سنگین در حین کار اجتناب نمایید، تا به خستگی و کسالت دچار نشوید.
پیشنهاد می‌شود از غذاهای غنی از کربوهیدرات دوری کنید، چرا که این غذاها دیر هضم هستند، در نتیجه برای بدن احساس خستگی را به ارمغان می‌آورند. جایگزین آن از گزینه‌های سالم و سبک غذایی مثل شیک پروتئین، تست آووکادو یا یک مشت آجیل به منظور نهار استفاده نمایید، تا از نوسان قند خون بعد از صرف غذا جلوگیری کنید.

گوش کردن به موسیقی

در باشگاه زمانی که به انرژی بسیاری جهت فعالیت نیاز دارید، از موسیقی استفاده می‌کنید. چرا در محل کار یا خانه یا هرجای دیگری که امکانش وجود دارد خود از آن بهره نمی‌سازید؟ از موسیقی‌های موردپسند و مورد علاقه خود جهت انرژی گرفتن برای گذراندن ادامه بعد از ظهر استفاده نمایید.

خوردن قهوه و کافئین

کافئین چیست؟

اثرات مثبت کافئین

کافئین می تواند تأثیر مثبتی بر خلق و خو، عملکرد ذهنی شما و کاهش میزان خواب آلودگی داشته باشد. دوز معمولی کافئین حدود 50 تا 200 میلی گرم است. اگر میزان مصرف روزانه کافئین شما 500 الی 600 میلی گرم است پس از مدتی بدن شما نسبت به کافئین مقاوم می شود و دیگر روی بدن شما تاثیر نخواهد داشت.

اثرات منفی کافئین


مصرف بیش از اندازه کافئین می تواند اثرات مخربی روی خواب شما داشته باشد. از مهم ترین اثرات آن می توان به افزایش زمان خواب رفتن شما، اشاره کرد. همچنین می تواند کیفیت کلی خواب شما را کاهش دهد و زمان خواب عمیق شما را کاهش دهد.
یک مطالعه نشان داد که مصرف کافئین 6 ساعت قبل از خواب زمان کل خواب را 1 ساعت کاهش می دهد. این اثرات همچنین می تواند در افراد مسن، قوی تر باشد.
مصرف بیش از اندازه کافئین می تواند اثرات زیر را در شما ایجاد کند.
• اسهال
• تعریق
• حالت تهوع
• افزایش ضربان قلب
• افزایش تعداد تنفس
• لرزش عضلانی


کافئین یک ماده طبیعی است که می توان آن را از گیاهان استخراج کرد. منابع طبیعی کافئین شامل دانه‌های قهوه، برگ‌های چای و دانه‌های کاکائو است. همچنین می توان آن را به صورت مصنوعی تولید کرد. کافئین نوعی دارو هست که هوشیاری را افزایش می دهد و همچنین باعث درمان خواب آلودگی یا رفع خواب آلودگی فوری می شود و باعث می شود در طول روز هوشیار بمانید.

علت خواب زیاد در خانم ها

زنان ازنظر فیزیکی تفاوت‌های زیادی با مردان دارند. بنابراین دلایل پرخوابی در آنان نیز با مردان متفاوت است ،دلایل خواب زیاد در زنان را در زیر آوردیم:
• فقر آهن
• کمبود ویتامین‌های ضروری
• یائسگی
• قاعدگی

علت خواب زیاد در مرد ها

مردان در طول روز تحت فشار استرس‌های زیادی قرار می‌گیرند و احتمالا به همین دلیل اکثر آن‌ها احساس خواب آلودگی شدید می‌کنند. چند مورد از دلایل پرخوابی در مردان عبارتند از:
• استرس کاری بالا
• مصرف داروهای خواب‌آور
• بیماری‌های اختلالات خواب
• تستوسترون پایین
• کم‌خونی

 

به‌طور کلی، خواب یک بخش مهم از روزمره هر انسانی است و زمانی که مشکلی در برنامه خواب شما به‌وجود می‌آید، بهتر است به‌جای نادیده گرفتن، به رفع آن بپردازید. اگر بتوانید علت خواب زیاد خود را شناسایی کنید و تحت درمان قرار بگیرید، در طول روز انرژی بیش‌تری دارید و می‌توانید تمرکز بیش‌تری برای انجام کارهای مختلف داشته باشید.


نام و نام‌خانوادگی (اجباری)
متن نظر شما (اجباری)
حاصل جمع

Captcha

با «ثبت نظر» موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در تشک‌طبی‌بالین اعلام می‌کنم.

نظرات کاربران

هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید...